Rytm i ruch
Rytm i ruch – zajęcia umuzykalniające
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w przedziale wiekowym 4 – 6. Dzieci uczestniczą w zajęciach w grupach czteroosobowych.
Zajęcia prowadzone są głównie w oparciu o muzyczne zabawy melodyczne i rytmiczne z elementami śpiewu i tańca. Mają na celu umuzykalnienie dzieci, pomagają w prawidłowym rozumieniu muzyki, ułatwiają tworzenie, improwizacje, stymulują wszechstronny rozwój.
W porównaniu z niższą grupą wiekową charakter tych zajęć jest bardziej „zadaniowy” i bardziej dynamiczny. Wszystkie ćwiczenia mają dalej formę swobodnej zabawy z wykorzystaniem kolorowych pomocy, rekwizytów i drobnych instrumentów perkusyjnych. W dalszym ciągu stosujemy pracę motywiczną tonalną i rytmiczną budującą słownik muzyczny dzieci. Wprowadzamy elementy gry na instrumentach, głównie perkusyjnych, ale tez zaznajamiamy dzieci z takimi instrumentami jak skrzypce, pianino, gitara, flet czy ukulele.
Do tych grup muzycznych mogą przyjść dzieci ze zróżnicowanym poziomem zdolności i umiejętności. Dla części dzieci jest to kontynuacja zajęć „maluszkowych” w niższych grupach wiekowych .Dla innych jest to pierwszy rodzaj zajęć, na których będą miały styczność z muzycznym kształceniem.
Czy wiesz, że…
- ćwiczenia i zabawy ruchowo-umuzykalniające kształtują nie tylko wrażliwość muzyczną, ale również przyczyniają się do rozwoju fizycznego (przez rozwijanie sprawności), psychicznego (poprzez dostarczanie dzieciom radości, odprężenia i satysfakcji) a także intelektualnego (przez kształtowanie szybkiej orientacji, poczucia czasu i przestrzeni).
- nauka gry na instrumentach czy zajęcia umuzykalniające ułatwiają też naukę przedmiotów ścisłych. Kształcenie muzyczne pozwala na rozwinięcie u dzieci analizy i syntezy, wzmacnia pamięć operacyjną i koncentrację Te same obszary w mózgu są odpowiedzialne za uczenie matematyki. Doświadczenie muzyczne uczy szybkości analizy, logicznego myślenia i wspomaga koordynacje wzrokowo – ruchowo – słuchową,
- uzyskane wyniki badań naukowych sugerują, że kształcenie muzyczne zmienia anatomię funkcjonalną szybkiego przetwarzania informacji w obrębie kory skroniowej. Wpływa na poprawę reakcji behawioralnych, a także na poprawę funkcjonalności połączeń i powiązań głównie w obszarach tradycyjnie kojarzonych z funkcjami językowymi. Dzięki temu może w zauważalny sposób wpływać na umiejętność czytania i naukę języków obcych.
- kształcenie muzyczne wpływa na tworzenie się nowych połączeń neuronalnych, co ułatwia uczenie się, zapamiętywanie i lepsze wykorzystanie potencjału dziecka. Aby jednak dziecko w pełni mogło wykorzystać i przenieść te umiejętności na inne obszary życia, powinno nie tylko słuchać i grać, ale też uczestniczyć w takich ćwiczeniach jak umuzykalnienie, taniec, rytmika
- zainteresowanie muzyką przejawiają już trzyletnie maluchy. Chociaż są jeszcze zbyt małe, aby rozpocząć naukę gry na instrumencie, chętnie bawią się przy muzyce, klaszczą i skaczą w jej rytm. Dzieci w wieku przedszkolnym, czyli 4 – 5 latki, uwrażliwiają się na muzykę, mogą mieć już swoje ulubione piosenki, ale przede wszystkim rozwijają wyobraźnię i zyskują umiejętność pracy w grupie.